arrow_drop_up arrow_drop_down
in Voeding

Voeding die je ziek maakt!

Voeding is belangrijk, om je fit en vitaal te houden en het is je eerste levensbehoefte. Helaas kan voeding ook klachten geven.

Uit ervaring weet ik dat met “verkeerd” eten er onverklaarbare lichamelijke klachten kunnen ontstaan die nauwelijks herkend worden en pas na maanden of zelfs jaren kunnen worden gerelateerd aan stoffen die toegevoegd worden of die van nature in onze voeding aanwezig zijn.

Voornamelijk de zogenoemde “ E-nummers” geven klachten. Ze zijn niet noodzakelijk, maar worden veel gebruikt in kant en klare maaltijden om ze meer smaak te geven of om ze langer te kunnen bewaren.

Het is natuurlijk nooit helemaal zeker dat deze klachten ontstaan door de verkeerde voeding, maar als er door artsen geen aantoonbare medische oorzaak is, kan je door anders te gaan eten ontdekken of de klachten verminderen of wellicht verdwijnen.

Uit ervaring weet ik ook dat nagenoeg de meeste vage klachten verdwijnen door aanpassing in het eetpatroon.

Wat is Histamine
Histamine is een biogene amine. Biogene aminen zijn stoffen die van nature voorkomen in plantaardige en dierlijke producten. Ze komen ook van nature in het menselijk lichaam voor. Het zijn stoffen, die door de cellen van levende organismen aangemaakt worden. Bij mensen en dieren beïnvloeden de biogene aminen uiteenlopende functies van het lichaam, zoals het hartritme, de spijsvertering, de bloedsomloop en de ademhaling.

Het meest bekende biogene amine in het menselijk lichaam is histamine. Bij een teveel aan histamine kunnen lichaamsfuncties worden verstoord.

Als er te veel histamine in het bloed zit. Zetten de bloedvaten uit en wordt het weefsel dikker. Het lichaam zet op, dit geldt voor de huid, slijmvliezen, maar ook voor gewrichten.

De klachten die kunnen ontstaan zijn zeer divers:

–          Hartproblemen, hartkloppingen of hartoverslagen
–          overgewicht
–          buikklachten, slechte of verstoorde stoelgang
–          hoofdpijn
–          duizelingen
–          huidklachten (galbulten en eczeem)
–          benauwdheid, slijmvorming en verkoudheid

Door je voeding en leefgewoonte aan te passen, komt de balans weer terug in je lichaam.

Zorg voor een goed dag- en nacht ritme en vermijd roken en alcohol.

Een wijntje kan zo nu en dan geen kwaad maar kies bij voorkeur een droge witte wijn. In rosé of rode wijn is de histaminespiegel (sulfieten) van nature hoog en versterken je allergische reactie. Als je toch ervoor kiest om alcohol te drinken, neem dan bij voorkeur whisky, wodka of jenever. Het beste is, en om de klachten te beperken, om op een glas alcohol twee glazen bronwater te drinken. Het is natuurlijk ook lekker om de witte wijn te verdunnen met een aantal ijsblokjes.

Nu is het niet zo dat elke histaminetoename in het lichaam meteen klachten geeft. Het histaminegehalte kan zonder problemen toenemen tot aan een bepaalde waarde: de tolerantiegrens of tolerantiedrempel. Als je deze grens overschrijdt komen de klachten weer terug. De hoogte van deze grens is voor iedereen verschillend. Ook kan in perioden waarin je veel stress hebt of angstig bent, de tolerantiegrens flink zijn verlaagd.

Iedereen zal zelf moeten uitzoeken hoe hoog bij hem of haar de grens ligt.

Om voor jezelf de grens te bepalen zijn hier een paar adviezen:

  • Lees etiketten van levensmiddelen zorgvuldig en vermijd de producten die een allergische reactie bij u veroorzaken.
  • Schrijf in een dagboek op wat je eet.
  • Bespreek het met je huisarts.
  • Koop alleen vers en onbehandeld vlees en vis, liefst biologisch.
  • Zorg voor een goede dag- en nacht ritme.
  • Vermijdt de E-nummers.
  • Volg een histamine-beperkt dieet.

Wat zijn E-nummers en conserveringsmiddelen
E-nummers zijn chemische additieven (hulpstoffen) die door de EU zijn goedgekeurd voor het gebruik in voedsel. Ze worden in voedingsmiddelen gestopt om de houdbaarheid te verlengen, ze lekkerder te laten ruiken of om de smaak te versterken.

Sommige E-nummers zijn in landen als Amerika en Canada zelfs verboden, helaas hier nog niet.

Vaak is het aan het nummer alleen moeilijk om te achterhalen om wat voor stof het nu precies gaat.

De E-nummers zijn in verschillende categorieën ingedeeld.

E100-199          : Kleurstoffen
E200-299          : Conserveermiddelen, voedingszuren
E300-399          : Voedingszuren en verdikkingsmiddelen
E400-499          : Emulgatoren, stabilisatoren
E500-599          : Zuurteregelaars, anti-klontermiddelen, rijsmiddelen
E600-699          : Smaakversterkers
E700-799          : Conserveermiddelen
E900-999          : Antischuimmiddelen, zoetstoffen, glansmiddelen, deegverbeteraars, verdikkingsmiddelen
1400-1499        : Gemodificeerd zetmeel

Let wel op: soms staan er geen nummers maar namen vernoemd, denk niet te snel dat het additief er niet in zit.

De aanduiding voor smaakversterkers worden ook wel verdoezeld. De namen welke op de etiketten vermeld zijn:

  • Calcium- of natriumacetaat toegevoegde gist
  • Gistextract
  • Monokaliumglutamaat,
  • Plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten
  • Gehydrogeneerde eiwitten
  • Gelatine
  • Mononatriumglutamaat (E621, dat verzadiging voorkomt)
  • Glutamaat
  • Glutaminezuur
  • Sojasauscitroenzuur
  • Maïssiroop
  • Eiwitten uit tarwe
  • ‘Overige kruiden of specerijen’
  • Maltodextrine
  • Kunstmatige aroma’s
  • Natuurlijke aroma’s
  • Natuurlijke aroma’s van kip of varken
  • Specerijenextracten
  • Moutextracten voor voedingsdoeleinden
  • Bouillons
  • Moutaroma’s

Ook is er aangetoond dat bij overgevoeligheid voor deze toevoegingen, in de ergste gevallen, persoonlijkheidsveranderingen, woedeaanvallen, schizofrenie, apathie, oedeemvorming, astma-aanvallen en gedragsstoornissen kunnen veroorzaken.

Wil je hier meer over lezen!

Dit boekje, in een handig formaat, kan je mee kan nemen tijdens het boodschappen doen.

Bestellen kan hier

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies