Biologisch eten, is dat gezonder!
3 min. leestijd

Biologisch eten, is dat gezonder!

Zeker weten!

Neem nu het EKO-vlees. Ecologisch geproduceerd vlees komt van ecologische bedrijven en het slachtvee  en/of de kippen zijn op natuurlijke wijze gevoed. Geen toevoegingen, voldoende groenvoer en ruwe vezels. Ook bewegingsvrijheid, licht, lucht en huisvesting op stro voorzien voor alle dieren. Ecologisch geproduceerd vlees wordt met het EKO-keurmerk verkocht in natuurvoedingswinkels. EKO-vlees staat onder controle van de SKAL (Stichting Keur Alternatief Voortgebrachte Landbouwproducten) en deze controle betreft dus ook de voeding van het dier.

Wat is biologisch eten in het algemeen!

Biologisch is de meest duurzame manier om landbouw te bedrijven en voedsel te produceren. Het milieu wordt gespaard, biodiversiteit bevorderd, natuurlijke hulpbronnen in stand gehouden, kringlopen bewaard, dierenwelzijn gerespecteerd, het platteland leefbaar gehouden, en consumenten verwend met voeding die met natuurlijke ingrediënten en procedés is vervaardigd.

Voor groenten en fruit is er één goede reden waarom ze gezonder zouden moeten zijn: ze bevatten geen residu’s van kunstmest, pesticiden en onkruidverdelgers.

Is dit inderdaad een goede reden om voor biologische groenten of fruit te kiezen?

Hoewel biologisch eten dus beter voor je gezondheid (en ons leefmilieu) kan zijn weegt het wel op je financiën. Om je blootstelling aan pesticiden te verminderen hoef je echter niet noodzakelijk alles biologisch te kopen.

Je kan ook proberen slimme keuzes te maken.

In een gids (van de site van Robert Jan Hendriks) die dit jaar werd uitgebracht door een werkgroep rond pesticide-reductie vinden we een lijst terug met groenten en fruit geklasseerd volgens hoeveel pesticiden ze bevatten als ze op traditionele wijze geproduceerd worden.

Hiervoor vergeleken ze 28.000 stalen die getest werden door de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit.

Aan de hand van deze lijst kan je dus een weloverwogen keuze maken of het interessant is om voor de biologische variant van een bepaalde groente of fruit te kiezen of dat het de moeite niet loont.

Hieronder geven we je alvast een overzicht:

Appels: 99 procent bleek pesticide-residu’s te bevatten en alles bij elkaar bevatten ze het meeste pesticiden van alle onderzochte groenten en fruit.

Aardbeien: Scoorden tweede op de ranglijst van pesticide-residu’s en deze vervang je dus ook beter door hun biologische variant.

Druiven: Bevatten tot wel 64 verschillende chemicaliën en 15 soorten pesticiden op één druif!

Selderij: Van alle groenten de meest vervuilde, tot 13 verschillende soorten pesticiden werden teruggevonden.

Perziken: Een vijfde plaats op de pesticiden-ranglijst voor deze zoete lekkernij.

Spinazie: Tweede meest vervuilde groente op de lijst.

Paprika: 15 verschillende soorten pesticiden werden teruggevonden op sommige paprika’s.

Komkommer: Een negende plaats op de lijst, te hoog dus en ook dit vervang je beter door de bio-variant.

Aardappelen: De gemiddelde aardappel bevat behoorlijk veel pesticiden in vergelijking met andere gewassen.

Kerstomaten: bevatten tot 13 verschillende pesticiden

Pepers: Een plaats 12 op de lijst is niet goed genoeg, beter biologisch kopen dus.

Maar de volgende groenten en fruit bevonden zich onderaan deze ranglijst, wat wil zeggen dat ze dus de minste pesticiden-residu’s bevatten.

Deze hoef je niet noodzakelijk door de bio-variant te vervangen, zodat je onnodig veel geld uitgeeft:

Asperges, aubergine, ui, avocado, citrusvruchten, papaja, zuurkool, kiwi, ananas, mango, meloen, zoete maïs, erwtjes, paddenstoelen en zoete aardappelen.

Samengevat:

Voor vlees en gevogelte kies je best altijd biologisch als je gezondheid je lief is. Antibiotica-resistentie is serieus probleem en kan ernstige gevolgen hebben als je ziek wordt.

Voor wat betreft groenten en fruit hoef je niet altijd biologisch te kopen. Wil je jezelf beschermen tegen pesticiden dan kies je bio voor die groenten en fruit waarvan bekend  is dat ze veel pesticiden bevatten. Verder maakt het immers geen verschil voor wat betreft de hoeveelheid vitaminen of voedingsstoffen die ze bevatten.

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen